2012. július 29., vasárnap

Kontaktlencse kisokos

7 éve kontaktlencsét hordok. Praktikussági, esztétikai szempontból választottam ezt a módszert, főleg az zavart, hogy gimnazista koromban tesiórán le kellett venni a szemüveget és alig láttam valamit. Azzal azonban tisztában voltam, hogy sokkal drágább mulatság, mint szemüveget hordani, hiszen itt folyamatos költségről van szó a szemüveg esetében fellépő többnyire egyszeri kiadással szemben. Ebben a bejegyzésben a kontaktlencse viseléssel kapcsolatos pár fontos dolgot szeretném összegyűjteni.

Mindig menjünk részletes szemvizsgálatra mielőtt kontaktlencsét kezdünk hordani!
Ez az első lépés miután eldöntöttük, hogy kontaktlencsét szeretnénk hordani. Nagyon fontos, hogy részletes, mindenre kiterjedő vizsgálat legyen, hiszen előfordulhat, hogy valamilyen okból kifolyólag nem hordhatunk kontaktlencsét. Emlékszem, nekem először a vizsgáló doktornő tette a szemembe a lencséket és már ott az optikában egy órán keresztül viselnem kellett. Nagyon furcsa érzés volt, de élveztem és végül megbeszéltük, hogy legközelebb már megkaphatom a saját lencsémet is.

Válaszd a számodra leginkább megfelelő kontaktlencsét!
Manapság már sokféle kontaktlencse közül választhatunk. Tényleg csak egyéni preferencia kérdése, hogy milyet választunk. Érdemes még a vizsgálat előtt tájékozódni ezekkel kapcsolatban, de természetesen a szemész is elmondja majd, hogy ő milyet ajánl. Én a Ciba Vision Night&Day termékét használom, nagyon szeretem, mert ez 30 napig folyamatosan benne lehet a szememben és ahogyan azt a neve is mutatja, még éjszakára sem kell kivenni.

Addig ne menj el a vizsgálat helyszínéről, amíg el nem sajátítottad a berakás és kivétel helyes módját!
Szerintem alap dolognak kellene lennie, hogy addig nem engedjük el a leendő kontaktlencse viselőt, amíg meg nem tanulja használni azt. Emlékszem, nekem addig kellett betenni, kivenni, amíg meg nem tanultam tökéletesen. Nem mondom, hogy nem viselte meg egy kissé a szememet és el is fáradtam közben, de legalább megtanultam és nem kellett itthon aggódni meg görcsölni, szenvedni, hogy akkor most hogy is kezdjem.
Ha az orvos nem ragaszkodik ehhez, akkor érdemes megkérni, tényleg ne otthon tedd be a szemedbe elsőként, mert akár még el is szakadhat a lencse, nem beszélve arról, hogy simán felcsúszhat olyan helyekre, ahová nem lenne szabad.

Mindig tiszta kézzel nyúlj a lencsékhez!
Szerintem mondani sem kell, de azért megemlítem: borzasztó fontos, hogy tiszta kézzel nyúljunk a lencsénkhez/szemünkhöz berakás előtt és kivételkor is. Semleges szappannal mossunk kezet, hogy ne irritálja a szemünket semmi és papírtörlőbe töröljük meg a kezünket, hogy ne legyen a törölközőtől szöszös a kezünk, mert az könnyen a kontaktlencsére tapad.

Ügyelj a szavatossági időkre!
Figyeld a kontaktlencse dobozára írt időt, bár ezek a termékek több évig is elállnak, de ha esetleg egy régebb óta nálad kallódót szeretnél használni, akkor mindenképpen vess egy pillantást a csomagolásra. Az ápolófolyadék szavatossági idejére is figyelj!

Tartsd tisztán a kontaktlencse tartót is!
Mielőtt beleteszed a kontaktlencsédet a tartójába, alaposan tisztítsd ki és cseréld ki benne az ápolófolyadékot, ne többnapos folyadékba tedd.

Mindig időben cserélj lencsét!
Tartsd be a csereidőszakokat, sose hordd tovább a lencsédet! Veszélyes dolog tovább hordani a lencsét a megengedett időnél, könnyen begyullad tőle a szem. Én egyszer hordtam túl eddig lencsét, csak 1 nappal, de már akkor vörös volt a szemem és nagyon érzékennyé vált.

Sminkelj nyugodtan!
Ha betartod a szabályokat, kontaktlencsében is sminkelhetsz. Sminkelés előtt tegyük be a lencsét és lemosás előtt vegyük ki. Szerintem bármit használhatsz, de tényleg elég óvatosan, nehogy rárakódjon valamelyik termékből egy kis darab a lencsékre. Vigyázz, hogy ne kerüljön a szemedbe semmiféle kozmetikai szer vagy bármi más, ami egyéb esetben sem jó, ha szembe kerül!

Vigyázz, hogy strandolásnál ne kerüljön víz a szemedbe!
Nem a legszerencsésebb, ha víz éri a lencséket, úgyhogy ne nagyon merülj a víz alá és a nagy fröcsköléseket is próbáld elkerülni. Érdemes strandoláshoz napi lencsét választani, olyat, amit a nap végén el lehet dobni, ez a legbiztonságosabb. Egyéb esetben strandolás után minél hamarabb vedd ki a lencsét és tedd bele a tisztítófolyadékba.

Nem muszáj az optikából venni a lencséket!
Interneten általában olcsóbban be lehet szerezni a lencséket, de ezt a módszert csak akkor válaszd, ha minden paramétert pontosan tudsz a rendeléshez. Röhej, hogy némelyik optika akár dupla áron értékesít...

Kontaktlencse vagy szemüveg pártiak vagytok? Milyen jó tanácsotok van még a lencseviseléssel kapcsolatban, amit esetleg én kihagytam?

4 megjegyzés:

  1. Én is már vagy 6-7 éve hordok lencsét, de szerintem annyira nem vészes a dolog, mint ahogy leírtad! :)
    Egyik barátnőmnek pl ponthogy orvos mondta, hogy a 2 hetes lencsét nyugodtan hordja 3 hétig... Én általában csak kb megjegyzem hogy mikor kezdtem el hordani, és hasraütésszerűen cserélem őket :) Nyilván nem 3-4 havonta a havit :D, de van, hogy mondjuk 1,5 hónapig hordom, igaz úgy, hogy nem napi 18-24 órában hordom, hanem 8-10.
    Viszont az éjszakára is benthagyható nagyon nem ajánlott!!! Ne aludj bent rendszeresen semmiképp sem, az egy nagy hülyeség, már elnézést, még a leginkább légáteresztő lencse esetében is. És ezt nem laikusként mondom, mert olvastam róla valami női magazinban, hanem orvosnak tanulok, szóval kicsit jobban konyítok hozzá :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Persze, nem ilyen vészes, de emlékszem, hogy az elején még annyi kérdésem volt, gondoltam jó lesz összeszedni sok mindent egybe és azért nem árt az óvatosság, elővigyázatosság sem. :)
      Igen, tisztában vagyok vele, hogy nem a legjobb megoldás ez az éjszaka is hordható lencse, de én úgy gondolom, hogy ha valóban annyira nem ajánlott, akkor egyszerűen nem is engednék, hogy bárki is ilyet válasszon magának. Rendszeres vizsgálatok mellett szerintem bevállalható.

      Törlés
  2. Ui : én eleinte az orvos által ajánlott proclear típusút használtam, de most már a drdio.hu-ról rendelek másfajtát, így féléves adagot kapok a negyedéves adag árán :)

    VálaszTörlés
  3. Én őket ajánlom: http://eoptika.hu Több webshopot is kipróbáltam és ők voltak a legjobbak. Azóta tőlük rendelem a kontaktlencséim.

    VálaszTörlés